Mam sklep internetowy, i chce sprzedawać!
Biorąc pod uwagę to, ilu ludzi obecnie korzysta z internetu (około 65% Polaków i wartość ta ciągle wzrasta), założenie sklepu internetowego to bardzo dobre posunięcie. Gdy początkowy entuzjazm przełożył się na konkretne działania, powstała witryna, zostały wprowadzone produkty wraz z opisami, umieszczone dokładne zdjęcia, dopracowane szczegóły płatności i wszystko to, co jest potrzebne przy sprawnym przeprowadzaniu transakcji i dostarczeniu produktu do klienta, jedno może nas bardzo zaskoczyć – znikomy ruch, więc również brak zysków. Możemy sobie pluć w brodę, obwiniać wszystko i wszystkich, żałować tego kroku, ale wystarczy wiedzieć, jak można poprawić ilość odwiedzin w sklepie, a tym samym ilość zawieranych transakcji i zyski.
Dlaczego nic się nie dzieje? Sklep internetowy nie sprzedaje
Otwieranie sklepu stacjonarnego, fizycznego tez nie jest usłane różami. Trzeba zainwestować w reklamę, aby dotrzeć do jak największej liczby klientów i przyciągnąć ich, skłonić do pierwszego zakupu i sprawić, że będą wracać. Tak samo jest w internecie, tylko tutaj odbywa się to nieco inaczej. Ruch internetowy jest właściwie zdominowany przez wyszukiwarkę Google. Praktycznie każdy internauta używa jej do szukania najróżniejszych rzeczy, tematów lub co tylko przyjdzie mu do głowy. Treści stron, a tym samym sklepów internetowych odwiedzane są przez roboty, które pobierają różne dane i umieszczają w ogromnym katalogu na serwerach Google. Skomplikowane algorytmy przetwarzają je i odpowiednio indeksują pod kątem setek kategorii. To te algorytmy decydują, na której pozycji wyświetli się w wyszukiwarce nasz sklep, a największy wpływ mają na to słowa.
Dobór słów kluczowych, czyli słowa pod lupą
Zaczyna się już od samej nazwy sklepu. W przypadku zwykłego sklepu, gdy klient idzie ulicą, intrygująca nazwa może sprawić, że zajrzy z ciekawości i zostanie. To niestety nie działa w internecie. Algorytmy wyszukiwarki są bardzo zaawansowane, dość inteligentne, ale brakuje im dużo do ludzkiego postrzegania świata, traktują dane bardzo dosłownie i ciekawa nazwa nie zrobi na nich wrażenia. Z ich punktu widzenia najlepiej byłoby nazwać sklep “branża miasto sklep” (np. “wszystko do ogrodu – Białystok – sklep”), ale trzeba tu pamiętać, że chociaż informatyka gra ogromną rolę, to jednak kupować w nim będą ludzie, nie roboty, i coś takiego prawdopodobnie ich nie zachęci do odwiedzin. Jak to w życiu bywa, trzeba iść na kompromis i połączyć oryginalność, naszą wizję z produktami, które będą w ofercie sklepu. Kolejną, bardzo ważną kwestią są słowa kluczowe. Sklep internetowy powinien mieć ich dużo i powinny to być długie, konkretne frazy (np. grabie wachlarzowe ogrodowe z trzonkiem). Sprawi to, że dotrą do zdecydowanego klienta i zwiększą współczynnik osób wykonujących jakieś działanie (tzw. współczynnik konwersji).
Zemsta „kopiuj-wklej”. Duplikacja treści w sklepie internetowym
Już na początku można sobie strzelić w kolano wstawiając opisy produktów. Bardzo popularną metodą jest kopiowanie ich z opisów producentów. Niby oczywiste, produkt to produkt, a producent zna go najlepiej, więc wie, o czym pisze. Zgadza się, ale trzeba wiedzieć, że wyszukiwarki lubią unikalne treści, jeśli coś się dubluje, spychają to na dalszą pozycję. Inną sprawą jest to, że opisy producenckie często nie są przygotowane pod kątem sprzedażowym. Zamiast kopiować opisy, warto napisać je po swojemu, umieszczając odpowiednią liczbę słów kluczowych i dopasowując treść pod kątem, tak wyszukiwarek, jak też klientów, którzy decydując się na kupno przez internet, szczególnie wnikliwie czytają takie opisy. Trzeba również pamiętać o nazwach kategorii. Jeśli są to grabie ogrodowe, to mają być “grabie-ogrodowe”, a nie same “ogrodowe”, bo tu rzeczownik jest znacznie ważniejszy. Identycznie jest z nazwami produktów, mają być takie same, jak ich pełne i rzeczywiste nazwy.
Internetowy powiew świeżości – aktualizacja treści na stronie
Algorytmy działające w wyszukiwarce indeksują stronę również pod kątem aktualizacji, więc dobrze jest też często modyfikować zawartość naszego sklepu, najlepiej zmieniając nieco opisy produktów. Może to mieć bardzo wymierne korzyści, dlatego warto o tym pamiętać i stosować. Uzupełnieniem tego będzie prowadzenie bloga firmowego, na którym będzie można wzmacniać pozycję naszego sklepu. Oczywiście blog musi być też zoptymalizowany, ale jego prowadzenie zarazem uaktualnia treść naszej strony, jak też rozszerza bazę długich fraz kluczowych i wzmacnia konkretne hasła. Tutaj również trzeba pamiętać o kompromisie między bezosobowymi algorytmami a ludźmi, czyli potencjalnymi klientami. Taki blog, fachowo prowadzony, w interesujący sposób, bezpośrednio przekłada się na zainteresowanie stroną, ruch w sklepie i obroty w handlu.
Z polecenia… mediów społecznościowych
W rzeczywistym świecie ważne jest, gdy jedna osoba poleci sklep innej. Tak samo jest w internecie, ale również ma to swoją specyfikę. W przypadku sklepu internetowego ważne są strony, które prowadzą do naszej (tzw. backlinki). Najszybciej zrobić to korzystając z mediów społecznościowych. Umieszczane na popularnych platformach społecznościowych linki do konkretnych produktów, umacniają je, a dodatkowo działają bezpośrednio marketingowo. Prowadzony sprawnie fanpage, z ciekawą zawartością wpisów, organizacją konkursów z nagrodami, może mieć natychmiastowe przełożenie na ruch w sklepie i zyski.
Będąc przy portalach społecznościowych, należy pamiętać o specyficznych relacjach między Google a Facebookiem. Jeśli nawet fanpage w tym miejscu będzie cieszył się ogromnym powodzeniem, nie przełoży się to zwiększenie mocy sklepu za pomocą linków tam umieszczanych. Mimo wszystko korzyści wspomniane wcześniej pokazują, że jest sens prowadzenia takiej aktywności.
Rich snippets – ważne detale
W pozycjonowaniu trzeba zwracać uwagę na rzeczy, o których nie pomyśli zwykły człowiek. Chcąc podnieść swoją stronę w rankingu na etapie wyszukiwarki, warto wiedzieć o czymś takim jak rich snippets. Jest to nic innego, jak rozszerzony opis strony, który widoczny jest w wynikach wyszukiwarki zaraz pod linkiem do danej witryny www. Można umieścić tam wiele rzeczy, na które zwróci uwagę szukający, nasz potencjalny klient. Atrakcyjna cena, bardzo dobra ocena internautów, liczba ocen lub dostępność to rzeczy, które przyciągają uwagę i skłaniają szukających do podjęcia konkretnych działań.
W bardzo dobrym punkcie miasta
Prowadzący sklepy stacjonarne wiedzą, jak ważna jest dobra lokalizacja. Mało kto odwiedza sklepy położone w centrach handlowych na poziomie garaży lub gdzieś na drugim końcu galerii. Najbardziej przyciągają sklepy położone tuż przy głównych wejściach lub obok popularnego sklepu wielobranżowego/wielkopowierzchniowego. Tak samo jest z ich odpowiednikami w internecie. Najczęściej odwiedzane są witryny wypozycjonowane na pierwszej stronie wyszukiwarki, najlepiej na samej górze, dlatego warto dołożyć starań, aby tam się znaleźć, bo to znacząco wpływa na wyniki sprzedaży i wypracowany zysk.
Pozycjonowanie jest rozległą dziedziną, w której warto kierując się dozwolonymi praktykami, próbować nowatorskich narzędzi. Czasem działania, które wydają się bez sensu, potrafią przynieść niesamowite efekty, ale również trzeba pamiętać, że wszelkie działania związane z pozycjonowaniem wymagają czasu i cierpliwości.
Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu bezpośredniego.