Nie ma cię w internecie? Nie istniejesz.
Wirtualny świat jest już obecnie nie tylko na wyciągnięcie ręki. Posiadając telefony z mobilnym internetem mamy go ciągle przy sobie. W dowolnej chwili jesteśmy w stanie sprawdzić wszelkie, dostępne w sieci informacje, wyszukać odpowiednie adresy, firmy z danej branży. Jeszcze kilka lat temu, posiadanie firmowej strony www mogło być pewnym dodatkiem, tak obecnie jest koniecznością. Duża konkurencja na rynku, chęć zwiększenia zasięgu działalności firmy, to tylko nieliczne powody tego, by nią dysponować. Jednak samo posiadanie to nie wszystko. Jakie cechy powinna mieć aby spełniała swoją rolę przyciągając klientów?
Porządek a strona główna
Mówi się, że w domu bardzo ważny jest przedpokój. Jest to pierwsze pomieszczenie, które widzi gość po przekroczeniu progu. Jego wystrój, porządek usposabia odpowiednio do gospodarza i znacząco przyczynia się do danej atmosfery spotkania. Takim przedpokojem jest strona główna. Co by się stało, gdybyśmy weszli do zagraconego do granic możliwości pomieszczenia? Przytłoczyłoby nas i mielibyśmy ochotę z niego uciec. Tak też jest ze stroną główną. Tworząc ją, warto wyważyć ilość treści. Mają być tam tylko najważniejsze informacje, a całość ma zachęcać do zagłębienia się w treść. Przeładowanie informacjami tylko zniechęci odwiedzających.
Przedpokój i www różni pewna rzecz – mieszkanie meblujemy kierując się własnym gustem, bo ma służyć głównie nam, zupełnie inaczej jest ze stroną internetową. Nieprzypadkowo nazywana również witryną, ma zachęcać do wejścia, więc powinna być estetyczna i gustowna nie dla właściciela, ale ogółu. Przejrzysta, dobra grafika, odpowiednie kolory – wszystko zoptymalizowane tak, aby strona miała jak najkrótszy czas ładowania.
Nawigacja strony internetowej
Klient wszedł do naszego wirtualnego przedpokoju. I co dalej? Potrzebne są drzwi do dalszych pomieszczeń, którymi są precyzyjnie opisujące zawartość, dobrze widoczne łącza, które zawierają odpowiednio pogrupowane informacje. Odwiedzający powinien mieć w zasięgu wzroku opcję wyszukiwania, która powinna być łatwa w obsłudze i powiązana tylko z daną stroną a nie całym internetem.
Nawigacja strony jest jednym z najważniejszych elementów. Intuicyjne poruszanie się po stronie, logiczne, powiązane ze sobą zakładki sprawiają, że obsługa jest łatwa, sprawia wręcz pewną przyjemność i zachęca odwiedzającego do powtórnej wizyty.
Dostępność witryny
Profesjonalna witryna internetowa jest jak osoba publiczna – wszędzie musi wyglądać dobrze. Mnogość przeglądarek internetowych, do tego różne urządzenia mobilne to nie lada wyzwanie przed twórcami, którzy muszą dbać, aby strona wszędzie była ładna i czytelna, o czym zawsze trzeba pamiętać, bo rozjeżdżająca się witryna sprawia wrażenie nieprofesjonalnej, a skoro wizytówka firmy jest nieprofesjonalna, to co może pomyśleć klient o samej firmie?
Treść pisana na miarę
Nigdy nie wiadomo, kto odwiedza stronę, więc trzeba dołożyć starań, aby jej treść była zrozumiała dla wszystkich. Przystępny język, rzeczowe i rzetelne informacje przedstawione w ciekawy sposób – to powinien otrzymać odwiedzający naszą witrynę internetową. Wymyślne zwroty, skupianie się na szczegółach i przeładowanie treści tylko wywoła irytację i zniechęci czytelnika. Niewybaczalne są błędy językowe – zła składnia, brak interpunkcji, literówki lub potknięcia ortograficzne.
Zarządzanie i aktualizacja strony
Świat nie stoi w miejscu, tak samo treści na stronie internetowej nie są do niech na wieki przypisane. Powinny być aktualizowane, dostosowywane do bieżącej oferty firmy itp.. Dlatego ważną rzeczą jest system zarządzania treścią, który powinien być łatwy, ponieważ oszczędza czas i pieniądze firmy. Osoba odpowiedzialna za treści na stronie, powinna mieć możliwość robić to szybko i sprawnie, więc przy tworzeniu witryny warto mieć na uwadze przyjazny interfejs. Nie jest to rzecz widoczna dla odwiedzających, ale niezwykle ważna dla właściciela strony internetowej.